1 februari 2017

De wedergeboorte van een Rolls Royce Silver Dawn uit 1957 (Deel 3)

De Rolls wacht geduldig op verdere behandeling. Van het laswerk aan o.a. het achterspatbord is niets meer te zien. (zie vorige foto's in de rubriek "Bedrijf in beeld"). Foto's: Bestbekeken

Op 2 november en 15 november was ik op bezoek bij Oldtimer restauratiebedrijf Car-Las Center in het buitengebied van Oostelbeers. Daar wordt een Rolls Royce Silver Dawn uit 1957 gerestaureerd en dat is toch geen alledaagse klus te noemen. (Lees mijn bevindingen in de rubriek "Bedrijf in beeld"). 
We zijn ondertussen aangeland in februari en ik ben benieuwd naar de vorderingen van de Rolls, waarvan ik u beloofde dit restauratieproject te zullen volgen.

Door Ronaldus

Voor mijn derde bezoek moest ik vandaag naar Belgie. Nadat al het laswerk op een vakkundige wijze was voltooid door Car-Las Center in Oostelbeers en alle rotte plekken en plekjes waren vervangen door nieuw plaatwerk, werd enkele weken geleden de Rolls getransporteerd naar het bedrijf VBR Autoschadeherstel in Ravels. Dit specialistisch bedrijf verwijderde met engelengeduld minuscuul de oude zwarte laklaag tot er een volledig blanke carrosserie onder tevoorschijn kwam. Vervolgens werd er een beschermende keiharde laag epoxy op het blanke ijzer aangebracht, en dat is de stand van zaken op dit moment. (zie foto's)

Eigenaar William van Breda legt me geduldig uit hoe het vervolgtraject eruit  gaat zien. Voordat de carrosserie van de Rolls in twee prachtige donkere tinten en in absolute nieuwstaat eind deze maand het bedrijf verlaat, moet er toch nog wel het e.e.a. gebeuren...

Lees meerVerbergen

'Nu de epoxylaag is aangebracht, gaan we de lasnaden en onvolkomenheden plamuren,'zegt William. 'Daarna geen we de gehele carrosserie wederom in de proxy zetten en wordt alles geschuurd. Als dat achter de rug is, krijgt de carrosserie een laagje spuitplamuur en worden alle nog overgebleven oneffenheden bewerkt. Op het "oog van de meester" zal zeker in dit stadium ruimschoots een beroep worden gedaan...' zegt vakman William met een brede glimlach. 'Maar we zijn er nog niet hoor! Daarna, als alles naar mijn zin is, gaat de Rolls de spuitcabine in voor een laagje grondlak, om daarna voor de zoveelste maal geschuurd te worden. Als de Engelse trots uiteindelijk voor de allerlaatste keer de spuitcabine wordt uitgereden, verkeert de carrosserie in absolute concoursconditie en kan het opbouwen elders beginnen. (Wordt vervolgd...)

Eigenaar William van Breda aan het schuren

De 'voorname' spatborden zijn geheel kaal geschuurd en klaar voor een laagje eproxy

Plaats als eerste een reactieVerbergen

Reactie achterlaten


Huisregels Bestbekeken.nl

Op Bestbeken.nl kan iedereen over alle berichten discussiëren, graag zelfs, maar zonder een paar basisregels kunnen we niet:

  • Ga met nette bewoordingen met elkaar in discussie en speel niet op de persoon en respecteer een andere mening.
  • Schelden en beledigen zijn uit den boze.
  • Schrijven met de CAPS-toets ingedrukt is ook niet nodig.
  • Reacties in een andere taal dan het Nederlands worden verwijderd.
  • Op Bestbekeken.nl is geen plek voor discriminatie, belediging, opruiing of ander strafbaar gedrag.
  • Het herhaaldelijk en/of onder verschillende berichten dezelfde tekst plaatsen is niet toegestaan.
  • Probeer uw reactie zoveel mogelijk over het onderwerp van het bericht te laten gaan. ‘On-topic’ noemen we dat. Af en toe een klein zijspoor inslaan moet kunnen, maar als het uit de hand loopt sluiten we de discussie.
  • Gebruik geen dubbele accounts. Dat levert een ban op.
  • Reactie verwijderd?De redactie kan altijd en zonder voorafgaande opgaaf van redenen reacties verwijderen.


 

Reactie plaatsen

Reacties verbergen

15 november 2016

De wedergeboorte van een Rolls Royce Silver Dawn uit 1957 in Oostelbeers. (Deel 2)

Op 2 november was ik op bezoek bij Oldtimer restauratiebedrijf Car-Las Center in het buitengebied van Oostelbeers. (Lees mijn bevindingen in de rubriek "Bedrijf in beeld"). Vandaag was ik nieuwsgierig gaan kijken naar de vorderingen. Op de restauratiebokken staat nog steeds een geheel gestripte Rolls Royce Silver Dawn uit 1957, waarvan ik u beloofde dit restauratieproject (voor de liefhebber) te zullen volgen.

Door Ronaldus

Het gebeurt tenslotte niet iedere dag dat er hier in de buurt een Rolls-Royce tot in de finesses opgeknapt en in absolute nieuwstaat (zonder concessies) moet worden teruggebracht. In eerste instantie lijkt er niet veel gebeurd na mijn eerste bezoek, maar dat blijkt een vergissing die alleen een leek zoals ik kan maken. Ik ga door de knieën om het werk te bekijken en constateer dat de binnen - en buitenzijden van de achterwielkasten enkele forse ingrepen hebben moeten ondergaan en er een aantal stukken verrot plaatwerk is vervangen. (Foto boven). Nadere bestudering verraadt dat dit met vakmanschap is uitgevoerd, maar wel de nodige tijd in beslag heeft genomen, omdat alles op maat moet worden geknipt, gebogen en gewalst. Het oude handwerk dus!

Als binnenkort ook het sierlijke rechter voorspatbord onderhanden is genomen en het rotte stuk onder de richtingaanwijzer is vervangen (Foto 2) kunnen alle aanpassingen worden afgevlakt en gladgeschuurd. Daarna wordt de gehele Rolls op transport gezet en naar een ander bedrijf overgebracht om, grotendeels handmatig, het gehele chassis tot op het kale ijzer te laten schuren. De opdracht van de eigenaar, die lak heeft aan oude lak, is een absolute nieuwstaat, en dan is een oude lakonderlaag uit den boze...  Alles eraf dus!

Lees meerVerbergen

Als deze klus is geklaard gaan we natuurlijk weer even kijken naar het resultaat. U hoort nog van me. Wordt vervolgd dus...

Binnen niet al te lange tijd zal deze Rolls de show stelen en harten sneller doen kloppen...

Plaats als eerste een reactieVerbergen

Reactie achterlaten


Huisregels Bestbekeken.nl

Op Bestbeken.nl kan iedereen over alle berichten discussiëren, graag zelfs, maar zonder een paar basisregels kunnen we niet:

  • Ga met nette bewoordingen met elkaar in discussie en speel niet op de persoon en respecteer een andere mening.
  • Schelden en beledigen zijn uit den boze.
  • Schrijven met de CAPS-toets ingedrukt is ook niet nodig.
  • Reacties in een andere taal dan het Nederlands worden verwijderd.
  • Op Bestbekeken.nl is geen plek voor discriminatie, belediging, opruiing of ander strafbaar gedrag.
  • Het herhaaldelijk en/of onder verschillende berichten dezelfde tekst plaatsen is niet toegestaan.
  • Probeer uw reactie zoveel mogelijk over het onderwerp van het bericht te laten gaan. ‘On-topic’ noemen we dat. Af en toe een klein zijspoor inslaan moet kunnen, maar als het uit de hand loopt sluiten we de discussie.
  • Gebruik geen dubbele accounts. Dat levert een ban op.
  • Reactie verwijderd?De redactie kan altijd en zonder voorafgaande opgaaf van redenen reacties verwijderen.


 

Reactie plaatsen

Reacties verbergen

2 november 2016

De wedergeboorte van een Rolls Royce Silver Dawn uit 1957 in Oostelbeers.

Rob Habraken uit Best aan het werk bij de Rolls

Een paar dagen terug ging ik op bezoek bij een bedrijf dat met verve oldtimers restaureert. Mijn bezoek was niet zomaar, maar had een reden. Mijn nieuwsgierigheid werd namelijk op de proef gesteld na vernomen te hebben dat er een statige Rolls Royce Silver Dawn uit 1957 op de restauratiebokken zou staan om door vaardige handen weer in nieuwstaat te worden gebracht...  Tja, een Rolls Royce is en blijft natuurlijk altijd wel een bijzonderheid en voor mij dé gelegenheid om het gevaarte eens van alle kanten te bekijken, anders dan op gelikte oldtimershows, waar de wagens blinken als een spiegel en in een absolute concourconditie verkeren. 

Door Ronaldus

Gewapend met camera meld ik me, uiteraard na afspraak, bij Oldtimer restauratiebedrijf Car-Las Center in het buitengebied van Oostelbeers. Ik word vriendelijk begroet door Henk Deenen die, na een korte introductie, me uitnodigt om samen met hem de werkplaats binnen te gaan om mijn nieuwsgierigheid enigszins tot kalmte te manen. Het is geen grote werkplaats waar we ons nu bevinden. Lichtflitsen, vallende sterren en geknetter verraden dat er volop gelast wordt. En daar staat ie dan TaTaTaTa...boven op vier bokken en voor een groot gedeelte bedekt met lakens en dekens, maar zeker herkenbaar als de Rolls Roys Silver Dawn. Althans de carrosserie ervan, want de auto is geheel gestript zodat het interieur ontbreekt. 'Het interieur, zoals de stoelen, bank en het machtige dashboard worden geheel opgeknapt en waar nodig vernieuwd, maar dat wordt bij een ander gespecialiseerd bedrijf gedaan', zegt Rob Habraken uit Best, terwijl hij zijn laskap naar boven klapt en me lachend een hand geeft... 'Ieder zijn vak!' 

Lees meerVerbergen

Terwijl Henk behoedzaam de beschermdekens van het dak en de motorkap haalt voor een beter zicht, maak ik met Rob een rondje om dit opvallende restauratieproject. 'Deze Rolls is van een klant uit het westen van het land', vertelt hij met een looplamp in de aanslag. 'De eigenaar heeft lang moeten zoeken om een bedrijf te vinden waar hij de restauratie aan wilde en durfde toe vertrouwen, omdat alles tot in de perfectie in originele staat moet worden teruggebracht... en daar zijn wij nu juist in gespecialiseerd,' zegt hij vol trots en met een glimlach van oor tot oor. 'Twee maal in de week komt deze veeleisende klant langs om een kijkje te nemen naar de vorderingen en om overleg te plegen over de voortgang. Rob schijnt met de looplamp in de achterste wielkasten en laat me de sporen zien van restauraties uit een lang verleden, maar die zijn uitgevoerd op een knullige wijze zonder kennis van zaken en liefde voor het object. Als leek ontgaat me die foute restauraties in eerste instantie omdat dit technische zaken betreffen die niet zo aan mij besteed zijn. Wel zie ik dat er stukken zijn weggerot, maar da's niet zo moeilijk om dat te constateren...  'De kokerbalken zijn van binnen helemaal rot, maar dat zie je niet aan de buitenkant', zegt Henk, terwijl hij het licht van de looplamp in het binnenste van de balk laat schijnen. 'Inderdaad, aan de buitenkant is niets te zien', merk ik op. 'Maar aan de binnenzijde des te meer...' vult Rob aan en vervolgt; 'Ook de verborgen gebreken moeten allemaal teruggebracht worden naar het origineel. De carrosserie gaat hier naar buiten zoals die in 1957 ook uit de fabriek in Engeland gekomen is. Dat is onze missie...' Ik loop nogmaals om de statige Rolls heen met mijn camera en bekijk het reeds gereviseerde motorblok. Dat ziet er al puntgaaf uit is mijn conclusie en in gedachte hoor ik de zware cilinders al hun werk doen om dit zware geval voort te laten bewegen. 

Als ik van de achterzijde een foto wil maken moet er eerst een ander nog te restaureren oldtimer aan de kant worden geschoven, Dat is niet zo'n probleem, want het gevaarte hangt in een verrijdbare stellage dat gekanteld kan worden. Het is overigens ook een opvallende verschijning, want na de nodige uitleg begrijp ik dat dit een vrij unieke Mercedes W-123 Pick-up moet voorstellen, waarvan er slechts 13 van zijn gemaakt. Ook dat zal een hele klus worden lijkt me zo. 

Ik spreek af met Henk Deenen en Rob Habraken van Car-Las Center dat ze me moeten bellen als er weer het nodige klaar is, zodat we een leuke foto-reportage kunnen maken tot en met de uiteindelijke oplevering. Dit hebben we een tijdje geleden ook gedaan met de Zundapp uit 1961 van Harrie van Brunschot, dat van een wrak werd gerestaureerd tot een juweeltje.(Lees het artikel "Zestigers houden van 60ers... De liefde voor een Zundapp!" in de rubriek "In gesprek met..." 

Het nodige vakmanschap moet ingezet worden om af te rekenen met de tand des tijds 

Het is toch nog een heel gevaarte, zo'n Rolls Royce Silver Dawn

Plaats als eerste een reactieVerbergen

Reactie achterlaten


Huisregels Bestbekeken.nl

Op Bestbeken.nl kan iedereen over alle berichten discussiëren, graag zelfs, maar zonder een paar basisregels kunnen we niet:

  • Ga met nette bewoordingen met elkaar in discussie en speel niet op de persoon en respecteer een andere mening.
  • Schelden en beledigen zijn uit den boze.
  • Schrijven met de CAPS-toets ingedrukt is ook niet nodig.
  • Reacties in een andere taal dan het Nederlands worden verwijderd.
  • Op Bestbekeken.nl is geen plek voor discriminatie, belediging, opruiing of ander strafbaar gedrag.
  • Het herhaaldelijk en/of onder verschillende berichten dezelfde tekst plaatsen is niet toegestaan.
  • Probeer uw reactie zoveel mogelijk over het onderwerp van het bericht te laten gaan. ‘On-topic’ noemen we dat. Af en toe een klein zijspoor inslaan moet kunnen, maar als het uit de hand loopt sluiten we de discussie.
  • Gebruik geen dubbele accounts. Dat levert een ban op.
  • Reactie verwijderd?De redactie kan altijd en zonder voorafgaande opgaaf van redenen reacties verwijderen.


 

Reactie plaatsen

Reacties verbergen

5 oktober 2016

Een vakman herkent men aan het gereedschap...

Foto's: Bestbekeken

Oud-ijzer handelaar Wil Stokmans uit Oostelbeers (zie advertentie in de rechter kolom) heeft een grijpgrage kraan op zijn vrachtauto. Altijd weer prachtig om te zien hoe zo'n (peperdure) kraan in staat is om een enorm gewicht aan plaatstaal weet op te takelen. Goed gereedschap is het halve werk.

Zeker zo mooi is het om te zien met wat voor een precisie en nauwkeurigheid Wil Stokmans de takel opdrachten geeft.... Tot op de milimeter nauwkeurig... Ieder zijn vak.

Plaats als eerste een reactieVerbergen

Reactie achterlaten


Huisregels Bestbekeken.nl

Op Bestbeken.nl kan iedereen over alle berichten discussiëren, graag zelfs, maar zonder een paar basisregels kunnen we niet:

  • Ga met nette bewoordingen met elkaar in discussie en speel niet op de persoon en respecteer een andere mening.
  • Schelden en beledigen zijn uit den boze.
  • Schrijven met de CAPS-toets ingedrukt is ook niet nodig.
  • Reacties in een andere taal dan het Nederlands worden verwijderd.
  • Op Bestbekeken.nl is geen plek voor discriminatie, belediging, opruiing of ander strafbaar gedrag.
  • Het herhaaldelijk en/of onder verschillende berichten dezelfde tekst plaatsen is niet toegestaan.
  • Probeer uw reactie zoveel mogelijk over het onderwerp van het bericht te laten gaan. ‘On-topic’ noemen we dat. Af en toe een klein zijspoor inslaan moet kunnen, maar als het uit de hand loopt sluiten we de discussie.
  • Gebruik geen dubbele accounts. Dat levert een ban op.
  • Reactie verwijderd?De redactie kan altijd en zonder voorafgaande opgaaf van redenen reacties verwijderen.


 

Reactie plaatsen

Reacties verbergen

28 september 2016

Tandprothetische Praktijk Best

Met een stralende glimlach, zo ontmoeten we elkaar het liefst. Het is fijn als u dan zeker kunt zijn van uw gebit. Tanden die je met alle vertrouwen van de wereld laat zien. Wij begrijpen dat als geen ander.

Daarom vinden we bij Tandprothetische Praktijk Best dat een goede gebitsprothese niet alleen een eind moet maken aan alle ongemakken, maar tegelijk een mooi visitekaartje kan opleveren.

In een prettige sfeer, met aandacht voor uw persoonlijke wensen en met alle specialistische kennis en kunde in huis werken wij continu aan uw glimlach.

Klik op hun banner in de rechter kolom voor meer info!

Plaats als eerste een reactieVerbergen

Reactie achterlaten


Huisregels Bestbekeken.nl

Op Bestbeken.nl kan iedereen over alle berichten discussiëren, graag zelfs, maar zonder een paar basisregels kunnen we niet:

  • Ga met nette bewoordingen met elkaar in discussie en speel niet op de persoon en respecteer een andere mening.
  • Schelden en beledigen zijn uit den boze.
  • Schrijven met de CAPS-toets ingedrukt is ook niet nodig.
  • Reacties in een andere taal dan het Nederlands worden verwijderd.
  • Op Bestbekeken.nl is geen plek voor discriminatie, belediging, opruiing of ander strafbaar gedrag.
  • Het herhaaldelijk en/of onder verschillende berichten dezelfde tekst plaatsen is niet toegestaan.
  • Probeer uw reactie zoveel mogelijk over het onderwerp van het bericht te laten gaan. ‘On-topic’ noemen we dat. Af en toe een klein zijspoor inslaan moet kunnen, maar als het uit de hand loopt sluiten we de discussie.
  • Gebruik geen dubbele accounts. Dat levert een ban op.
  • Reactie verwijderd?De redactie kan altijd en zonder voorafgaande opgaaf van redenen reacties verwijderen.


 

Reactie plaatsen

Reacties verbergen

23 september 2016

Autobedrijf Vullings in Best is een Kia en AD autobedrijf

Autopech komt natuurlijk altijd ongelegen. Autobedrijf Vullings uit Best snapt dat u zo snel mogelijk weer onderweg wilt. Bel vandaag en indien mogelijk helpen we u binnen een dag! Ook als u geen Kia rijdt.

Bij ons bent u er van verzekerd dat we er alles aan doen om uw auto snel weer op de weg te krijgen. Breng uw auto onder meer langs voor:

Onderhoud
Apk-keuring
Reparaties
Banden en uitlijnen
Aircoservice
Schadeherstel via Schadegarant
RDW erkend bedrijf
APK keuringen (ook losse APK)
Aangesloten bij AD autobedrijf
Wij bieden AD pechhulp Europa

Ook vindt u in onze showroom een diversiteit aan occasions, maar ook een nieuwe Kia is verkrijgbaar. Wilt u uw auto verkopen of inruilen? Dat is mogelijk! Neem contact op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Klik in de rechter kolom op hun banner voor meer info!

2 reacties

Reacties tonenReacties verbergen

Van Lex, geplaatst op 23-09-2016 om 11:05:59

Heel leuk bedrijf met aardige mensen. Aanrader!

Van Rob Rodijk, geplaatst op 24-09-2016 om 08:49:28

Prima familiebedrijf met warme mensen die servicegericht bezig zijn. Chapeau!

Reactie achterlaten


Huisregels Bestbekeken.nl

Op Bestbeken.nl kan iedereen over alle berichten discussiëren, graag zelfs, maar zonder een paar basisregels kunnen we niet:

  • Ga met nette bewoordingen met elkaar in discussie en speel niet op de persoon en respecteer een andere mening.
  • Schelden en beledigen zijn uit den boze.
  • Schrijven met de CAPS-toets ingedrukt is ook niet nodig.
  • Reacties in een andere taal dan het Nederlands worden verwijderd.
  • Op Bestbekeken.nl is geen plek voor discriminatie, belediging, opruiing of ander strafbaar gedrag.
  • Het herhaaldelijk en/of onder verschillende berichten dezelfde tekst plaatsen is niet toegestaan.
  • Probeer uw reactie zoveel mogelijk over het onderwerp van het bericht te laten gaan. ‘On-topic’ noemen we dat. Af en toe een klein zijspoor inslaan moet kunnen, maar als het uit de hand loopt sluiten we de discussie.
  • Gebruik geen dubbele accounts. Dat levert een ban op.
  • Reactie verwijderd?De redactie kan altijd en zonder voorafgaande opgaaf van redenen reacties verwijderen.


 

Reactie plaatsen

Reacties verbergen